FrankFluit.reismee.nl

De eerste weekjes in Adelaide

Dag lieve familie en vrienden!

De tijd gaat ontzettend hard, alweer 3 weken verder waarin veel gebeurt en verandert is! Na een week in Sydney te zijn geweest zijn we naar Adelaide vertrokken, de stad waar ik de komende 5 maanden netjes in de college banken zal zitten. Een wereld van verschil. Waar Sydney een drukke wereldstad is met haastige mensen is Adelaide juist heel rustig en hangt er een veel relaxtere sfeer, terwijl Amsterdam er qua inwoner aantal ongeveer twee keer in past. Tot nu toe bevalt me het leven hier erg goed. Het is hier bijna elke dag zo'n 30 °C maar omdat de luchtvochtigheid veel lager is dan in Sydney is het best lekker. Maar dat heeft z'n prijs. Waar me vooraf verteld is dat het leven hier ongeveer net zo duur is als in Nederland valt dat toch een beetje tegen als je bijvoorbeeld voor een pak drinken al snel 4 euro voor betaalt en huurprijzen voor een kamer bij 400 euro per maand beginnnen.

Adelaide staat in Australië oa. bekent als uitstekende wijn regio. Bijna alle bekende Australische merken komen hiervandaan en concurreren steeds meer op de Europese markt, een bezoek aan het Wine Research Institure kon dan ook niet ontbreken. Na de gebruikelijke praatjes en rondleiding konden we uiteindelijk gaan wijnproeven! Ik heb me daarna meteen ingeschreven als ongekwalificeerde wijnproever om daar hopelijk de komende maanden wat geld mee te verdienen. De rest van de week hebben we nog een aantal bedrijven bezocht waar we weer super zijn ontvangen met oa. een paar BBQ's. Ook zijn we naar de wijngebieden Barossa Valley en McLaren Vale geweest waar we een aantal wijnboeren en wijnproeverijen hebben bezocht.

Iets anders wat heel populair is in Adelaide is Aussie Rules, wat een soort mix is tussen voetbal en rugby. De twee grote teams zijn 'The Crows' en de haven arbeiders van 'Port Adelaide', een beetje zoals Ajax en Feyenoord. Nadat we een wedstrijd hadden bezocht tussen deze twee teams, en omdat ik hier graag eens wat anders wil proberen ben ik begonnen met meetrainen bij 'The Blacks', de grootste Aussie Rules vereniging ter wereld (dat gaat al snel als je de grootste van Australië bent)! Moet een mooi gezicht zijn, één zo'n schriel mannetje tussen al die bonkige en afgetrainde gasten. Het zijn pittige trainingen, veel fysieke oefeningen en loop trainingen, afgelopen keer zat er zelfs een wedstrijdje 3 km in. Het zijn allemaal aardige gasten en vinden wel leuk dat ik een beetje mee probeer te komen. Over een paar weken begint het seizoen en dan hoop ik ook wat wedstrijden mee te kunnen doen. Ik heb overigens ook een normale voetbal training meegedaan, maar dat was denk ik meteen de laatste. Tijdens het '2 keer raken' partijtje merkte ik dat het niveau niet erg indrukwekkend was en toen het max. 1 keer raken werd, werd het al helemaal hilarisch.

Na die eerste week in Adelaide moest ik van de meeste mensen afscheid nemen omdat die terug naar Nederland gingen. Dat viel nog best zwaar omdat ik echt een super tijd met ze gehad heb maar ook omdat het besef kwam dat het eigenlijk nu pas echt ging beginnen. Zelf moets ik die dag ook het hostel verlaten maar kon gelukkig tijdelijk bij twee Delftse gasten slapen, die ik hier heb leren kennen. Van daaruit ben ik begonnen met het zoeken naar een kamer. In eerste instantie wilde ik graag in het centrum, maar ik kwam er al snel achter dat als je wat goeds wilt het nauwlijks te betalen is. De betaalbare optie die ik vond was een klein stinkend kamertje vol met alleen maar Aziaten, waar ik liever iets had met meer nationaliteiten. Daarom besloot ik om iets te zoeken net buiten het centrum. Daar had ik al snel drie opties waar ik uit kon kiezen, en gekozen voor de kamer waar ik nu zit. Het is een heel klein kamertje,daar ben ik gelukkig aan gewend, maar wel een mooi groot huis. Ik ziet hier met 6 andere studenten; 4 Aussies (3 gasten 1 vrouw) een Taiwanese en Waals Belgische. Een van de Aussies is nog niet ingetrokken en heb ik nog niet gezien maar de anderen zijn in ieder geval hele relaxte huisgenoten. Wel zijn er wel wat problemen met de huisbaas omdat hij z'n afspraken niet helemaal nakomt. Zo is er nog geen 2e koelkast, geen BBQ, geen banken, geen tuinzit maar belangrijker: nog geen internet. Inmiddels is er wat druk op gezet en zijn na 1,5 week de meeste dingen voor elkaar, maar helaas nog steeds geen internet. Maar dat komt volgens mij vooral omdat het hier nog niet gebruikelijk is dat er uberhaupt naar elk huis een internet kabel loopt.

Naast een kamer zoeken heb ik me de afgelopen twee weken ook bezig gehouden met het zoeken naar een fiets. Dat is inmiddels gelukt. Wel bijna een oud vrouwtje aangereden, want oh ja ze rijden hier links! Verder ben ik vooral op de Universiteit geweest waar twee weken introductie activiteiten op het programma staan. En daarnaast heb ik wat kleine uitstapje gemaakt, zoals het strand, met een groep internationale studenten. Vanavond staat er een groot feest op en programma, waarvoor we op z'n Hollands een handvol gratis bier vouchers hebben bemachtigd.. dat wordt uitslapen morgen.

See ya mates!

Frank

Reacties

Reacties

miryam

frank! wat een mooi verhaal, het klinkt alsof je je prima vermaakt; hopelijk niet te veel heimwee maar je leert daar vast genoeg anderen kennen :)

laatst weer eens genoten van de culinaire kunsten van richard, we hebben je gemist hoor! ik ben benieuwd hoe je het op de universiteit gaat vinden daar. en ik weet niet hoe jij je een huis voorstelt maar een tuinzit?!? haha als dat het ergste is wat ontbreekt in jullie huis ;)

geniet ervan en ik blijf je volgen!

mam

Lieve Frank,

Na een gezellig stad-middagje met je zusje en voor mijn nachtdienst nog even een blik op de computer werpende, zie ik tot mijn grote vreugde een nieuw verhaal van onze oudste vanuit Australie!
Na dit prachtige verhaal gelezen te hebben, heb ik al een behoorlijk goede indruk gekregen van jouw leventje in Australie, Frank.
Ook hier in Enkhuizen e.o. wordt erg met je meegeleefd; ik krijg regelmatig de vraag: "en, heb je al wat van Frank gehoord en hoe gaat het met hem?"
Verder vind ik het fijn te lezen dat je de eerste 2 weken een super-tijd hebt gehad.
Het huisje waarin je een kamer betrekt, ziet er ook zeker niet verkeerd uit.
Leuk dat je met voornamelijk mensen van andere nationaliteiten woont.
Lieve schat, geniet en je bent wel ver weg, maar eigenlijk ook weer niet. (Je snapt wel wat ik bedoel!)
Maar ik hoop wel dat we binnenkort kunnen skypen!

heel veel liefs van mama.

vaders

Ha Frank,

Een goede morgen, deze morgen
Mooi verslag heb je gemaakt, man.
Effe reageren dus, tussen de voetbalwedstrijden door. Ajax - Anderlecht (kat in het bakkie) en P.S.V. - Lille (5-3).
Volg jij het voetbal alhier daar ook een beetje? Je kennende, denk ik van wel dus. Leuk dat je weer wat foto's meestuurt. Mooi fietsie, straks een autootje. (Moet je langzaam opbouwen). Goed dat je daar al een beetje gesetteld bent. De tweede helft van Ajax begint.
Morgen dikke mail.
Mooi daggie en dikke knuffel.
Vaders.

Jeroen

Frank!

Mooi stukkie.

Goed om te horen dat je je vermaakt en dat je al aan het integreren ben. Het missen van het thuisland en vrienden gaat (helaas/gelukkig) sneller dan je denkt, alleen jammer dat er geen Aldi om de hoek is.
Gaat volgens mij helemaal goedkomen.

See ya later, alligator

Niels

Ah, mooi gaan Frank!

Aangezien ik weinig inspiratie heb voor een origineel stukje tekst moet je mijn bericht maar zien als een opsomming van alle vorige berichten maar dan door mij geschreven.

Kusje,
Niels

Jacob

Kamertje gevonden, fietsie in de pocket, nu nog een vrouwtje aan de haak slaan en meneer heeft het helemaal voor elkaar. Ondertussen vechten je twee lieve (ex-)huisgenootjes uit wie het nieuwe alpha (alfa) mannetje van het huis mag worden.

Succes bij the Blacks!

Jacob

san

Hi Lieve Aussi Frank,

Wat een leuk verhaal en het is ook zeker mooi om de foto's erbij te zien. Wat betreft het huis lijkt het me geen slechte keuze. Bovenal veel zien en veel genieten! Oja en studeren natuurlijk! Laatste bericht was dat studenten die regelmatig in de kroeg te vinden zijn beter presteren dat moet toch aanspreken dacht ik zo? Debetrouwbaarheid van dit bericht valt te betwijfelen (Chiel radio 3).......

In Nederland alles haar haar gangetje..... tja gister natuurlijk verkiezingen die uiteindelijk toch wel weer heel spannend waren voor de coaltieregering. Hebben we nu wel of niet een meerderheid? Wilders had bijna zijn haar zwart geverfd :) hoefde uiteindelijk toch niet, VVD grote winnaar en Cda krabbelt er wat bij.... Cohen zakt enorm en Pechtold doet het erg goed. Femke heeft door haar opvolger ook weer een betere toekomst dus ja afwachten hoe we nu verder gaan. In belgie nog steeds geen nieuwe regering .......

In Leek gaat alles heel erg goed. Druk met alle nieuwe veranderingen en denkprocessen maar super leuk!

liefs,
San

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!