FrankFluit.reismee.nl

Fiji en Nieuw Zeeland

nog maar een dikke week en dan weer terug naar het echte leventje. Ik ben bang dat dit het een lang verhaal gaat worden maar in het kort heb ik een superrelaxte tijd gehad in Fiji. Elke dag mooi weer en de mensen daar zijn super aardig. Ik heb daar gerelaxed op het strand, gesnorkeld, gevolleybald, geleefd tussen de local fijians en nog heel veel meer. Ik zit op het moment in Nieuw Zeeland, waar het vooral fantastisch mooi is. Ik reis hier met een groep mensen in de bus en we doen van alles: Abseilen in grotten, besneeuwde bergen beklimmen, van hoge torens springen en savonds is het knetter gezellig. Ik heb nog ruim een week te gaan en er staan veel vette activiteiten op het programma! Terug naar Fiji, na 2 dagen Nadi ben ik met de boot naar mana island vertrokken. Een klein eilandje met hagel witte stranden en mooie snorkel plekken. Daar trok ik vooral op met een italiaan; Mateo die al 3 jaar aan het reizen was en dat tot zn 30ste van plan was te doen. Het was daar voornamelijk relaxen, snorkelen, volley ballen, duiken , kokosnoten uit de boom halen en savonds met z'n allen een biertje en kava drinken.  Na 4 dagen ben ik met de bus, wat al een hele belevenis is, naar loutoka gegaan, 1 na grootste stad van Fiji. Ik verbleef in een door de lonely planet aangeraden "oud authentiek engels hotel", daarvan hadden ze authentiek, engels en hotel wel weg kunnen laten. De volgende dag werd ik met een 4x4 opgehaald om naar Ambaca te gaan. Daar zou ik die dag verblijven in een klein fijiaans dorpje aan de rand van een nationaal park. Ik leerde dat de mensen in Fiji nauwlijks werken. De mensen in dit dorpje halen bijna alles wat ze nodig hebben uit de omgeving, zoals medicijnen, en verbouwen hun eigen eten. Wat daarvan overblijft verkopen ze 1 keer per week op de markt in loutoka. In De steden zoals loutoka zie je vooral indiers die het overgrote deel van winkels en bedrijven bezitten en zorgen dat het land draait en dat zijn de mensen waar je heen moet als je iets geregeld wilt krijgen.  Overdag ben ik met Semi, een van de locals naar de top van de naast gelegen berg gehiked. Vervolgens heb ik zelf een tocht gemaakt , wat me afgeraden werd, door het regenwoud naar een waterval. Dat bleek lastiger dan ik dacht omdat het pad niet aangegeven en lastig was te onderscheiden van de rest van het bos. Ook begon het donker te worden dus heel slim was het niet, maar vond ik het pad weer na het een paar keer kwijt te zijn. Bij terugkomst stond het eten al te wachten, maar waar ik rekende op een soort gezins dinner was alleen ik de gene die ik aan het was eten was en degene die gekookt hadden en waar ik logeerde keken toe. Zij zouden de dingen eten die ik zou overlaten; een beetje een ongemakkelijke situatie. Verder waren het hele aardige mensen en was het een mooie ervaring. Voor de laatste dagen in Fiji ben ik terug gegaan naar Nadi en heb daar meer van het bovenstaande gedaan.  Dan was het eindelijk tijd voor Nieuw Zeeland! Na de vlucht vertrok ik savonds naar het hostel in auckland dat ik eerder al geboekt had. Helaas, dubbele boeking dus geen plek, maar ze hadden wel een ander hostel geboekt. Daar waren ze weer vergeten mij de code te geven van de voordeur van het hostel waatdoor ik de nacht daarop niet naar binnen kon! Ik was die dag mee op een tour gegaan door auckland met stray, de organisatie waarmee ik door het land ga knallen. We kregen de stad te zien en hebben wat plaatsekijke biertjes geproeft. Ook had ik een spelletje gewonnen waardoor ik op de eerste ochtend in NZ meteen een sprong van 200 meter (de hoogste van het land) van de skytower mocht maken. Het liep bovenaan even dunnetjes door de broek maar was wel supervet!! De dag daarna werd ik opgehaald door de bus en begon de trip. Ik kwam terecht in een bus met zo'n 10 leuke dames en een andere gast: Rob. Ik had het slechter kunnen treffen. Rob bleek toevallig een Nederlander waar ik het ontzettend goed mee kan vinden, en op dit moment (kleine 2 weken later) maken we nog steeds mooie avonturen mee! De eerste vmbestemming was het surf stadje Raglan, waar rob en ik de mountain bike gepakt hebben en een mooi tochtje hebben gemaakt. Bij aankomst hadden de dames al een lekker maaltje voorbereid, helaas ging iedereen vroeg naar bed. De volgende dag verbleven we in het aparte en stinkende stadje Rotorua waar overal geizers uit de grond komen. Veel ook bij mensen in de achtertuin waar ze op kunnen koken, er komt alleen wel een rotte eier lucht vanaf. Onderweg naar Roturua zijn we gestopt bij de Waitomo caves waar we door grotten met glow worms zijn gaan abseilen en banjeren, een van de hoogtepunten! 's avonds was een mooi avondje in de laveloosbar.  De volgende dag was een flinke busdag naar Taupo 'de party stad van het noorder eiland'; dat viel een beetje tegen want het was een dooie boel s avonds..  een rust dagje zo tussendoor kon trouwens geen kwaad, want de dag daarna stond er weer een mooie hike op het programma. We ontdekten een grot met glow worms waar water doorheen stroomde en zijn er doorheen geklommen tot we er 50 meter verder weer uit kwamen. Savonds stonden er de bekende drankspelletjes op het programma in een gezellige lodge in the middle of nowhere!  Verder nog veel moois voor de boeg, maar later meer daarover! Groetjes, Frank

Reacties

Reacties

James

Mijn God, Frank... Je maakt zacht gezegd wat mee daar aan de andere kant van de wereld. Toch aardig om nogsteeds de West-Fries in je te herkennen: de drank vloeit in elk plaatsje rijkelijk zo te horen. Maar echt prachtig...!

hans

hi Frank,
wat bof jij met al je avonturen! Het zal saai worden als je weer in Nederland achter je buro moet studeren voor de laatste fase. Dit zal niemand van je af pakken. We hebben nooit geweten dat jij het in je had om zo avontuurlijk te zijn.Ga zo door

Frank

haha nee ik ook niet, ik ben alleen in Nederland een saaie lul ;) tot snel!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!